تعدادی شیشه لمینت پشت سر هم و تایپوگرافی بررسی تفاوت های شیشه لمینت و سکوریت

دو نوع از شیشه‌ هایی که این روزها نامشان بیش‌تر از دیگر شیشه‌ ها شنیده می‌شوند؛ شیشه سکوریت و شیشه لمینت هستند. هر دو نوع این شیشه‌ ها در دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارند و در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع شیشه لمینت و سکوریت که در بازار وجود دارند به راحتی قابل تشخیص نیستند و برای خرید آن‌ها باید سر رشته‌ای در این زمینه داشته باشید. هدف از نوشتن این مقاله، بیان تفاوت شیشه لمینت با سکوریت و آشنا کردن شما با کاربرد های این دو نوع شیشه است. پس با ما همراه باشید.

سه عدد شیشه لمینت روی هم و تایپوگرافی "شیشه لمینت چیست"
آشنایی با شیشه لمینت

شیشه لمینت چیست؟

چندین سال پیش بود که برای اولین بار نام شیشه‌ های دو و چند جداره به گوش خریداران رسید. شرکت‌ های سازنده شیشه‌ های چند جداره ادعا می‌کردند که با فناوری جدید خود می‌توانند درصد زیادی از سر و صدای بیرون را کاهش دهند. طولی نکشید که تقاضای فراوانی برای شیشه لمینت به وجود آمد. ساختمان‌ های هم‌ جوار خیابان‌های پر تردد، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، متقاضیان اصلی نصب شیشه لمینت بودند و اغلب آن‌ها رضایت خود را پس از خرید بیان می‌کردند.

با گذر زمان نسل جدیدی از شیشه‌ ها به بازار آمدند که به اصطلاح شیشه‌ های ایمنی نامیده می‌شدند. شیشه‌ های لمینت نیز در دسته شیشه‌ های ایمنی قرار می‌گیرند. این شیشه‌ ها نیز مانند اجداد خود چند جداره هستند و طی فرآیند پیچیده‌ای که با اعمال فشار زیاد و حرارت همراه است لایه‌های شیشه‌ را با لایه‌های طلق بهم می‌ آمیزند. به بیانی دیگر شیشه‌ های لمینت دو الی چند لایه را کنار هم قرار داده و حد فاصلی که میان آن دو قرار می‌گیرد را با فناوری جدید پر می‌کنند. این شیشه ها، همانند شیشه رنگی محبوبیت زیادی دارند.

طلقی که برای شیشه‌ ها در نظر گرفته شده است PVB نام دارد. این طلق خاصیت چسبندگی دارد و هنگامی که لایه‌های شیشه‌ای اطراف آن با ضربه خرد شوند با همین خاصیت از فروریخته‌ شدن شیشه جلوگیری می‌کنند. طلق‌ها میزان پخش‌شدن شیشه در فضا را نیز تا حدی کنترل می‌کنند و نمی‌گذارند خرده‌ شیشه شکسته به اطراف پرت شود. شیشه‌ های لمینت می‌توانند لایه‌های دور طلق را به صورت رنگی و رفلکس نمایان کنند که ظاهر ساختمان را حفظ کند. تفاوت شیشه لمینت با سکوریت به همین سادگی قابل بیان نیست و برای درک بهتر آن باید با مفهوم سکوریت نیز آشنا باشید.

کاربرد شیشه لمینت به عنوان نرده شیشه ای در یک فضای داخلی
شیشه لمینت چه کاربرد هایی دارد؟

کاربرد شیشه لمینت

شیشه‌ های لمینت و سکوریت هر دو از نوع شیشه‌ های ایمنی هستند. نام ایمنی به این دلیل بر روی این شیشه‌ ها قرار می‌گیرد که مقاومت توصیف‌ناپذیر شیشه‌ ها را نشان دهد. نه تنها شیشه‌ های ساختمان‌های مسکونی نیاز به مقاومت دارند بلکه برخی از مکان‌های عمومی و پرتردد مانند فرودگاه‌ها یا فروشگاه‌ های اجناس گران‌قیمت نیز برای حفظ امنیت خود می‌بایست شیشه‌ های خود را ایمن کنند.

اخیرا طراحان دکوراسیون داخلی برای مزین‌ کردن کف نیز از شیشه استفاده می‌کنند. شیشه‌ های تزئینی برای کف به عنوان کف دکوراتیو شناخته می‌شوند و به علت ترددی که روی آن‌ها صورت می‌گیرد به طور حتم باید از نوعی شیشه نشکن و مستحکم استفاده شود. یکی دیگر از صنایعی که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از بازار شیشه‌ های ایمن را در بر دارد صنعت خودروسازی است. خودروسازان برای ایمنی مسافران به این نتیجه رسیده‌اند که شیشه‌ های جلو را از نوع ایمن یا نشکن بسازند. اینگونه از جان مسافران محافظت کرده و نام خود را نیز محبوب‌تر می‌کنند.

گروه کوچک دیگری از سازندگان نیز هستند که به شیشه‌ های فوق ایمن نیاز دارند. این شیشه‌ ها در صورت نیاز می‌توانند خاصیت ضد گلولگی داشته باشند. ماشین‌ های سیاسی، شیشه‌ های ساختمان‌های خاص و مکان‌های امنیتی دارای این شیشه‌ ها هستند، گرچه این گروه جزو متقاضیان اصلی شیشه لمینتی نیستند.

استغاده از شیشه سکوریت در پارتیشن بندی یک اداره
شیشه لمینت بهتر است یا شیشه سکوریت؟

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت از نام انگلیسی Security به معنای ایمنی گرفته شده است. گذاشتن این نام بی‌دلیل نیست و این شیشه‌ ها قادر هستند که مقاومتی هفت برابری نسبت به شیشه‌ های معمولی از خود نشان دهند. تفاوت شیشه لمینت با سکوریت و شیشه خام را می‌توانید در شکسته‌ شدن آن مشاهده کنید. شیشه‌ های لمینت چندین جداره دارند و جداره‌ های بیرونی آن‌ ها می‌تواند از نوع سکوریت باشد. اما بالعکس این ماجرا غیرممکن است. چرا که شیشه‌ سکوریت چند جداره نیست و طلقی در میان آن قرار نمی‌گیرد.

شیشه‌ های معمولی هنگامی که با ضربه شکسته شوند، حالت تیز و برنده پیدا می‌کنند. ولی شیشه‌ های سکوریت به محض شکسته‌ شدن حالت پودری پیدا می‌کنند و خطر کمتری دارند. شیشه‌ های سکوریت اندکی خم‌ پذیر هستند. این بدین معناست هنگامی که ضربه به آن‌ها وارد می‌شود؛ این شیشه‌ ها تا حدودی خم می‌شوند تا عمل شکستن را حتی چند ثانیه عقب اندازند.

نکته جالب دیگری که می‌توانیم درباره شیشه‌ های سکوریت به شما بگوییم خاصیت ضد گرد و غباری آن‌ هاست. صیقلی که این شیشه‌ ها دارند، باعث شده که غبار کمتری روی آن‌ها را بگیرد و در نتیجه دیرتر نیاز به نظافت پیدا کنند.

ساخت شیشه‌ های سکوریت نیز مانند دیگر انواع شیشه نیازمند حرارت است. این شیشه‌ ها در کوره‌هایی با دمای بالا داغ می‌شوند و هنگامی که به درجه خاصی از دما رسیدند با هوایی که فشار زیاد دارد سریعا خنک می‌شوند. همین امر باعث شده است که شیشه سکوریت بتواند به راحتی دمایی تا دمای ۳۰۰ درجه را متحمل شود در صورتی که شیشه‌ های معمولی در بهترین حالت حدود یک پنجم این دما را تحمل می‌کنند.

شکستن شیشه سکوریت با چکش توسط یک مرد
شیشه سکوریت مقاوم تر است یا شیشه لمینت؟

کاربرد شیشه سکوریت

برخلاف شیشه‌ های سکوریت که در صنایع وسیع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، شیشه‌ های لمینت صنایعی کوچک اما پر مصرف را مجهز می‌کنند. یکی از این صنایع لوازم آشپزخانه است. شیشه‌ های داخل فر یا ظرف‌های پیرکس و یخچال همگی باید از نوع سکوریت باشند. شیشه‌ های یخچال باید دماهای کم و شیشه‌ های فر و پیرکس می‌بایست دمای بالایی را تحمل کنند. به همین دلیل شیشه‌ های سازنده این ظروف باید در مقابل دما مقاوم باشند.

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم شیشه‌ های سکوریت هنگام شکسته‌ شدن حالت شمشیری پیدا نمی‌کنند و پودر می‌شوند. همین امر باعث شده که در ساخت شیشه‌ های لمینت خودرو از لایه‌های سکوریت استفاده شود. اینگونه هنگام ضربه خوردن، شیشه خودرو پودری شده و طلق به راحتی تکه‌های آن‌ را جذب می کند. در واقع هنگام سخن از تفاوت شیشه لمینت با سکوریت حتما باید به اهمیت استفاده این دو با یکدیگر نیز بپردازیم. شیشه‌ های چند جداره لمینتی به تنهایی قدرتمند و با قرارگیری شیشه سکوریت اطراف طلق قدرتمندتر هستند.

چند عدد شیشه و تایپوگرافی "تفاوت شیشه لمینت با سکوریت"
تفاوت شیشه لمینت با سکوریت

تفاوت شیشه لمینت با سکوریت

تفاوت شیشه لمینت با سکوریت نیاز به اندکی ریزبینی و دقت دارد. بیش‌ترین تفاوتی که می‌شود برای این دو بیان کرد در کاربرد آن‌ها است. ما این کاربرد‌ها را به پنج دسته تقسیم کرده‌ایم که به شرح زیر هستند:

  • شیشه‌ هایی که برای پوشاندن بالکن استفاده می‌شوند باید عایق صدا و دما باشند. این شیشه‌ ها علاوه بر خاصیت نشکنی می‌بایست بتوانند سر و صدای بزرگراه‌ها و تردد شهری را نیز بگیرند. پس با این وجود شیشه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نوعی از شیشه‌ های چندجداره باشد که بهترین آن‌ها شیشه لمینت است. در مقیاسی بزرگ‌تر می‌توانیم پنجره‌های بزرگ را در نظر بگیریم که نیاز چندانی به جذب صدا و عایق‌بودن در برابر صداهای شهری ندارند. این شیشه‌ ها کافیست به راحتی نشکنند و در مقابل تغییرات جوی مقاومت از خود نشان دهند. پس گزینه انتخابی شیشه سکوریت است.
  • شیشه جلویی اتومبیل مستقیما روبروی صورت راننده و همراه قرار می‌گیرد و در صورتی که ضربه محکمی به آن وارد شود خطر بزرگی برای مسافران در پی دارد. شیشه جلویی ماشین باید علاوه بر عایق بودن ضربه را نیز بگیرد و شیشه شکسته شده را به حالت پودری درآورد تا تکه‌های تیز آن به مسافران آسیبی نزند. این شیشه باید از نوع چندجداره و لمینتی باشد. در نقطه مقابل شیشه‌ پنجره‌های خودرو نیازی به جداره‌های مختلف ندارند و همین که بتوانند هنگام ضربه حالت شمشیری پیدا نکنند برای خودروسازان کفایت می کند. استثنای این امر نیز خودرو‌های ضد گلوله هستند که از شیشه‌ های لمینتی در تمام پنجره‌ها استفاده می‌کنند.
  • وزن شیشه‌ های لمینتی به دلیل وجود طلق و حداقل دو لایه شیشه سنگین‌تر از شیشه‌ های سکوریت است. اگر تعداد جداره‌ها کمتر باشد وزن کمتر و به همان نسبت با قرارگیری شیشه‌ های بیش‌تر وزن بالاتر می‌رود.
  • به طور کلی شفافیت شیشه‌ های ایمن جزو تفاوت شیشه لمینت با سکوریت دسته‌بندی نمی‌شود و اغلب این دو شیشه هردو به میزان لازم شفاف هستند. اما هستند شرکت‌هایی که از طلق نامرغوب بین جداره‌ها استفاده می کنند و شفافیت و رنگ شیشه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
  • امنیت هردو شیشه بسیار بالا است. اما تفاوتی که شیشه‌ های سکوریت دارند فرو ریزی آن‌هاست. این شیشه‌ ها هنگام شکست فرو می‌ریزند. هرچند سبک و به حالت پودری اما ریزش دارند. شیشه‌ های لمینتی هنگامی که می‌شکنند به طلق می‌چسبند و اصطلاحا فرو نمی‌ریزند.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل تفاوت شیشه رنگی خارجی و ایرانی

تعدادی شیشه لمینت روی هم
استفاده از شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه لمینت؟

شیشه سکوریت بهتر است یا شیشه لمینت ؟

پس از بیان تفاوت شیشه لمینت با سکوریت، سوالی که مطرح می‌شود اولویت داشتن این دو شیشه بر یکدیگر است. باید بدانید که این سوال کاملا بستگی به محیط و وسیله‌ای دارد که می‌خواهید آن را شیشه‌کاری کنید. اگر فکر می‌کنید که برای مکان مورد نظر خود نیاز به  شیشه‌ای دارید که علاوه بر مقاومت حرارتی و صوتی، امنیت فیزیکی شما را نیز تامین کند؛ بهتر است شیشه لمینت را انتخاب کنید. مثلا شیشه‌ هایی که در اتاق کوکان قرار دارند یا شیشه‌ های بیمارستانی و شیشه‌ های کف دکوراتیو باید از نوع لمینت باشند.

سخن آخر

شیشه‌ ها انواع مختلفی دارند که ما سعی کردیم در این مقاله به نوع شیشه سکوریت و لمینت آن‌ها بپردازیم. تفاوت شیشه لمینت با سکوریت را به طور کامل توضیح دادیم. هر دو نوع را کامل معرفی کردیم و درباره قیمت و کاربرد‌های هردوشان مطالبی برای شما عزیزان گرد هم آوردیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت اجرا انواع پارتیشن شیشه ای با کارشناسان ما در تتراجام تماس حاصل نمایید. شماره تماس: ۰۹۱۲۵۰۹۸۹۸۶ – ۰۲۱۲۲۹۷۵۰۰۴ 

شرکت شیشه تتراجام

سوالات متداول

  • نصب شیشه لمینت بهتر است یا شیشه سکوریت؟
    چواب دادن به این سوال، کاملا بستگی به محیط و فضایی که می خواهید شیشه یا پارتیشن شیشه ای مورد نظرتان را در آن جا نصب کنید، دارد. اگر شیشه ای لازم دارید که مقاومت حرارتی و صوتی، امنیت فیزیکی شما را تامین کند، باید شیشه لمینت را انتخاب کنید.
  • شیشه  لمینت مقاوم تر است یا شیشه لمینت؟
    معمولا مقاومت شیشه لمینت در برابر حرارت و برودت بیشتر از شیشه سکوریت می باشد.

خدمات دیگر تتراجام

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۸ رای

8 Comments

  • سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون. من میخوام برای محیط ادارم پارتیشن شیشه ای نصب کنم و از شیشه لمینت استفاده کنم. شما مشاوره هم دارید؟

  • برای نصب پارتیشن شیشه ای چه نوع شیشه ای بهتره استفاده کنیم؟ شیشه لمینت یا سکوریت؟

    • سلام. وقتتون بخیر برای نصب پارتیشن شیشه ای ، معمولا از شیشه لمینت 10 میل استفاده می کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تتراجام تماس بگیرید: شماره تماس: ۰۹۱۲۵۰۹۸۹۸۶ – ۰۲۱۲۲۹۷۵۰۰۴

  • سلام. ممنون بابت مقاله کاربردیتون.
    چجوری می تونم برای اداره ام، پارتیشن شیشه ای با شیشه لمینت سفارش بدم؟

  • سلام وقت بخیر، شما نصب شیشه رنگی خارج از تهران هم انجام می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *