درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟یکی از جالب‌ترین نوآوری‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است. این نوآوری، ترکیبی از آسانی، دسترسی، ایمنی و جذابیت ظاهری را به محیط می‌بخشد. در حالی که ممکن است فکر کنید تنها یک نوع درب شیشه ای اتوماتیک وجود دارد، اما تعداد آن‌ها بیشتر است و هر کدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. همراه با باشید تا همه‌چیز را درباره درب شیشه ای اتوماتیک و انواع آن بدانید.

درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

درب اتوماتیک شیشه ای، نام درهایی است که با یک مکانیزم خودکار بسته وباز می‌شوند. این درها به‌معمول یک پنل شیشه‌ای بزرگ دارند که به‌عنوان در عمل می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد که نمای پشتش را ببینند و یک ظاهر زیبا به درگاه ورود و خروج ساختمان می‌بخشد. این درها را می‌توانید در ساختمان‌های تجاری، ادارات، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی ببینید.

مکانیزم بست‌وباز درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

این نوع درها در واقع با یک حسگر یا تشخیص‌دهنده حرکت عمل می‌کنند که می‌تواند نزدیک شدن و دور شدن انسان را شناسایی کند. با نزدیک شدن انسان به در، حسگرها سازوکار باز شدن را راه می‌اندازند و در به‌صورت کشویی یا چرخشی باز می‌شوند. این موجب راحتی و دسترسی آسان می‌شود؛ به‌ویژه در حوزه‌های پر رفت‌وآمد که درب‌های دستی در آن‌ها غیرکاربردی و نامناسب است.

انواع درب شیشه ای اتوماتیک

اکنون به بخش معرفی انواع این درب رسیدیم. ویژگی‌های هر نوع درب شیشه ای اتوماتیک چیست؟ همچنین، کاربردهای هر نوع درب شیشه ای اتوماتیک چیست؟ پاسخ این پرسش‌ها در ادامه آمده است.

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی
درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی، اولین و رایج‌ترین نوع است که به صورت عمودی و کشویی، روی یک سیستم ریلی باز و بسته می‌شود. کاربرد آن در فضاهای تجاری و عمومی رایج است. این درها را می‌توان هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی کنترل کرد؛ آن‌هایی که اتوماتیک هستند، از یک موتور الکتریکی و حسگرهای تشخیص حرکت بهره می‌برند.

وقتی شخصی به در نزدیک می‌شود، حسگرها حضور او را تشخیص می‌دهند و فرایند باز شدن در را فعال می‌کنند. پنل‌های شیشه‌ای به صورت عمودی از سر راه شخص کنار می‌روند و مسیر او را باز می‌کنند تا او اجازه عبور پیدا کند. به همین شکل، وقتی شخص از در دور می‌شود و حسگرها دیگر حضور او را تشخیص نمی‌دهند، مکانیزم بسته‌شدن در را راه می‌اندازند.

درب شیشه ای اتوماتیک باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود، عملکردی نرم و روان دارد، دسترسی آسان را فراهم می‌کند، به بهره‌وری انرژی کمک می‌کند و ظاهر جذابی دارد. در ساخت آن‌ها تدابیر ایمنی را به کار می‌گیرند تا از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود.

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی
درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی

درب اتوماتیک شیشه ای تلکسوپی، نوعی از سیستم درب کشویی است که چندین پنل شیشه‌ای دارد. این پنل‌ها هنگام باز و بسته شدن روی هم قرار می‌گیرند (Overlaping) و این باعث افزایش پهنای درگاه ورود و خروج می‌شود؛ همزمان با صرفه‌جویی در فضا.

این درها در حوزه‌های شلوغی مانند فرودگاه‌ها و مراکز خرید، که نیازمند ورودی‌هایی بزرگ هستند، به‌رواج مورد استفاده قرار می‌گیرند. درب اتوماتیک شیشه ای تلکسوپی، طراحی مدرن و جذابی ارائه می‌دهد، می‌گذارد نور طبیعی وارد محیط شود و در ساخت آن از تدابیر امنیتی برای جلوگیری از ورود غیرمجاز استفاده شده‌است. سود اصلی آن‌ها، به حداکثر رساندن پهنای ورودی در فضاهای محدود است.

به‌عنوان برخی از تدابیر امنیتی به‌کاررفته در ساخت درب اتوماتیک شیشه‌ای، می‌توان به مواردی از قبیل سنسورهای ایمنی که اگر انسدادی وجود داشته باشد دستور توقف یا تغییر جهت را به درب می‌دهند، نوارهای ایمنی شفاف، علامت‌گذاری روی پنل‌های شیشه‌ای، دکمه توقف اضطراری برای ایستاندن فوری درب از حرکت، و امکان بسته و باز شدن دستی در صورت قطعی برق اشاره کرد.

درب اتوماتیک شیشه ای منحنی
درب اتوماتیک شیشه ای منحنی

درب اتوماتیک شیشه ای منحنی

درب اتوماتیک شیشه ای منحنی، نوعی درب جالب‌توجه و نوآورانه است. این درها به‌جای شیشه‌های تخت سنتی، از پنل‌های شیشه‌ای موج‌داری استفاده می‌کنند که ظرافت و زیبایی را به ورودی ساختمان می‌بخشد. طراحی مواج، گوشه‌هایی از دلفریبی را به هر فضایی اضافه می‌کند که یک ویژگی معماری چشم‌نواز است. کاربرد این درها در هتل‌های مجلل، فروشگاه‌های سطح بالا و گران و ساختمان‌های تجاری مدرن است؛ جاهایی که جذابیت ظاهری بیشترین اهمیت را دارد.

اما از نظر کارایی، این درها نیز مانند سایر درهای اتوماتیک شیشه ای کار می‌کنند. آن‌ها به حسگرهای تشخیص حرکت مجهز هستند و به‌محض اینکه حضور انسان را شناسایی کنند، پنل شیشه‌ای منحنی شکل، به آرامی روی ریل، به‌صورت کشویی باز می‌شود.

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو
درب اتوماتیک شیشه ای تاشو

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو

درب اتوماتیک شیشه‌ای تاشو (یا آکاردئونی)، گزینه‌ای بسیار تطبیق‌پذیر و جذاب برای ایجاد یک ورودی پهن و اتصال یکپارچه محیط درونی و بیرونی است. این درها دارای چندین پنل شیشه ای است که با یکدیگر لولا شده‌اند و می‌توانند هنگام باز شدن کنار یکدیگر قرار بگیرند. درهای شیشه ای تاشو بیشتر در ساختمان های مسکونی به کار می‌روند؛ مانند پاسیو، تراس و اتاق‌های آفتابگیر. همچنین، در محیط‌هایی تجاری مانند رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی کاربرد دارند.

یکی از مزیت‌های کلیدی درب‌های شیشه‌ای تاشو، قابلیت آن‌ها در ایجاد یک ورودی پهن است که دیدی بدون مانع و حسی از باز بودن را می‌دهد. کنار هم قرار گرفتن پنل‌ها هنگامی که در به‌کامل باز است، باعث می‌شود که پهنای فضای ورودی به حداکثر برسد. این طراحی، به‌ویژه در فضاهایی که مناظر دیدنی و یا نور فراوان دارند بسیار مطلوب است؛ زیرا درهای شیشه‌ای مطلوب، تجربه‌ای فراگیر و مطبوع را فراهم می‌کنند.

درب اتوماتیک شیشه ای دوار
درب اتوماتیک شیشه ای دوار یا Revolving

درب اتوماتیک شیشه ای دوار یا Revolving

درب اتوماتیک شیشه ای دوار، یک سیستم ورودی پیشرفته و اثربخش است که در حوزه‌هایی با رفت‌وآمد زیاد، مانند هتل‌ها، فرودگاه‌ها و مجتمع‌های اداری کاربرد فراوان دارد. این نوع در، دارای چندین پنل شیشه‌ای است که در یک آرایش دایره‌ای به دور یک نقطه کانونی چیده شده‌اند. پنل‌ها به آرامی می‌چرخند و به مردم اجازه ورود و خروج به ساختمان را می‌دهند. سازوکار خودکار آن، از حرکت کنترل‌شده پنل‌ها اطمینان حاصل می‌کند و یک تجربه ورود بی‌نقص فراهم می‌سازد.

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای

درب اتوماتیک شیشه‌ای در فضاهای مختلف مسکونی، اداری و تجاری به کار آمده، چندین مزیت منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد. از آن‌ها به می‌توان موارد زیر را بر شمرد.

  1. راحتی و دسترسی آسان: درب اتوماتیک شیشه‌ای با بست‌وباز خودکار، سطح بالایی از راحتی و دسترسی آسان را فراهم می‌کند و نیاز به عملیات دستی را از بین می‌برد. این موضوع، به‌ويژه برای معلولین، سالمندان و افرادی که در حال حمل بسته‌هایی سنگین هستند، اهمیت پیدا می‌کند.
  2. بهره‌وری انرژی: بسیاری از درهای اتوماتیک شیشه‌ای با ویژگی‌هایی برای بهره‌وری انرژی ساخته می‌شوند. در آن‌ها معمولا شیشه‌های عایق گنجانده شده‌است که از هدررفت گرمای داخل جلوگیری می‌کنند و نتیجه آن، ذخیره انرژی است. همچنین، از آنجایی که این درها حسگر و گاهی سیستم زمانبندی دارند، مطمئن هستیم که وقتی نیاز نباشد باز نخواهند بود و گرما بیرون نخواهد رفت.
  3. امنیت و ایمنی: درهای اتوماتیک شیشه‌ای از تدابیر ایمنی برخوردار شده‌اند تا امنیت را فراهم کنند. آن‌ها را می‌توان با سیستم کنترل دسترسی ادغام کرد تا به کارکنان مجاز، امکان ورود بدهد و راه را بر دیگران ببندد. افزون بر این، در این درها حسگرهایی برای شناسایی انسداد یا افراد در مسیر درب دارند و این حسگرها برای جلوگیری از تصادف و اتفاقات ناگوار، درب را متوقف می‌کنند.
  4. زیبایی‌شناسی و طراحی: درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک، جلوه و ظاهری شیک به ورودی ساختمان می‌دهند. شفافیت شیشه به نور طبیعی اجازه ورود به محیط را می‌دهد و این، جوّی روشن و دعوت‌کننده ایجاد می‌کند.
  5. مدیریت جریان رفت و آمد: در حوزه‌هایی با رفت‌و‌آمد زیاد، درب اتوماتیک باعث مدیریت مؤثر جریان رفت‌وآمد می‌شود.

این پنج مزیت، درهای اتوماتیک را به گزینه‌ای بسیار جذاب تبدیل می‌کنند.

مراحل نصب درب اتوماتیک شیشه ای

نصب درب شیشه ای اتوماتیک، به‌معمول شامل مراحل زیر است:

  1. برنامه‌ریزی و طراحی
  2. آماده‌سازی محیط کار
  3. نصب چارچوب درب
  4. نصب پنل‌های شیشه‌ای
  5. ادغام سیستم خودکارسازی
  6. آزمایش و تنظیم
  7. بررسی‌های ایمنی
  8. آموزش و تحویل به مشتری

در نظر داشته باشید که مراحل، بسته به نوع درب شیشه‌ای، تولیدکننده، و میزان پیچیدگی پروژه می‌تواند کمی فرق کند.

 

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید

 

قیمت درب اتوماتیک شیشه ای

قیمت درب اتوماتیک شیشه‌ای بسته به موارد مختلفی می‌تواند تغییر کند. در ادامه 7 عامل اصلی را گفته‌ایم.

  1. اندازه و پیچیدگی پروژه: تمام پروژه‌ها یکسان نیستند. در پروژه‌های گوناگون، اندازه پنل‌های شیشه‌ای و پیچیدگی مراحل نیز گوناگون است. هر چه پروژه پچیده‌تر باشد و اندازه بزرگتری داشته باشد، به‌طبع هزینه بیشتری خواهد داشت.
  2. نوع خودکارسازی: نوع سیستمی که برای خودکارسازی درب اتوماتیک انتخاب می‌کنید، روی هزینه نهایی پروژه‌تان تاثیر خواهد گذاشت. فناوری‌های مختلف خودکارسازی، مانند آن‌هایی که بر پایه حسگرهای تشخیص حرکت هستند و همچنین آن‌هایی که با کنترل از راه دور کار می‌کنند، قیمت‌های مختلفی دارند.
  3. کیفیت شیشه: کیفیت شیشه‌ای که در ساخت پنل‌های درب اتوماتیک به کار می‌روند، روی قیمت نهایی پروژه تاثیر می‌گذارد. پنل‌های شیشه‌ای گرمادیده یا لمینت، که ایمنی و استحکام بیشتری دارند، ممکن است در قیاس با شیشه‌های کلاسیک و ساده بهای بیشتری داشته باشند.
  4. طراحی و سفارشی‌سازی: پیچیدگی مراحل نصب که در پیش گفته شد، در همه پروژه‌ها یکسان نیست. گاهی پروژه‌ای آنقدر پیچیده و سخت است که تنها یکی از مرحله‌های ساده، به‌مثل آماده‌سازی محیط کار، می‌تواند به اندازه کل مراحل نصب یک پروژه ساده‌تر زمان ببرد. بسته به اینکه مراحل نصب چقدر سخت‌ و پیچیده باشد، اجرت کار تعیین می‌شود.
  5. برند و تامین کننده: برندهای و تامین‌کننده‌های گوناگون، بسته به عواملی همچون شهرت و اعتبار خود، کیفیت محصولات‌شان و خدماتی که به مصرف‌کننده می‌دهند، سیاست‌های قیمت‌گذاری گوناگونی داشته باشند. بسیار مهم است که وقتی می‌خواهید از برندی خاص خرید خود را انجام دهید، از تناسب کیفیت محصول و خدماتی که دریافت می‌کنید با هزینه‌ای که بابت آن‌ها پرداخت کرده‌اید، مطمئن شوید.

توصیه می‌شود که برای گرفتن تصمیمی آگاهانه، با کارکشتگان صنعت شیشه و ساختمان مشورت کنید. همین حالا، می‌توانید با کارشناسان ما در تتراجام تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

جمع بندی

با توجه به مطالب بیان شده در مقاله، درب‌های شیشه‌ای به عنوان راهکارهای زیبا و کارآمد در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها، نقش پررنگی دارند. این درب‌ها، که اغلب به عنوان بخشی از پارتیشن شیشه ای به کار می‌روند، نه تنها به بهبود ظاهر فضا کمک می‌کنند، بلکه با افزایش نور طبیعی و ایجاد حس فضای باز، به بهبود کیفیت محیط داخلی نیز کمک شایانی می‌نمایند. استفاده از درب‌های شیشه‌ای در محیط‌های مختلف، از خانه‌ها گرفته تا محیط‌های اداری و تجاری، می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد، بویژه زمانی که با طراحی هوشمندانه و متناسب با نیازهای فضایی و زیبایی‌شناختی تلفیق شود.

شما می توانید انواع درب شیشه ای و پارتیشن شیشه ای را به مجموعه تتراجام، سفارش دهید و در سریع ترین زمان ممکن شاهد نصب آن باشید. در صورت نیاز به مشاوره و اطلاع از قیمت دقیق خدمات ما با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

تتراجام

نمونه کار های تتراجام

کارخانه فولاد یزد

پروژه هروی

شرکت بهسا

پروژه پالادیوم

پروژه ساقدوش

شرکت فولاد یزد

پروژه پاسداران

پروژه پاسداران 2

بیمارستان محب مهر

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *